Care sunt diferentele dintre marca, emblema si denumirea societatii

Marca, emblema si denumirea societatii sunt elemente de identificare si de diferentiere a comerciantilor.

Pentru a putea identifica diferentele dintre marca, emblema si denumire, trebuie sa intelegem in primul rand ce inseamna fiecare dintre aceste elemente.
Diferentele apar in scopul pe care trebuie sa il indeplineasca fiecare element, organismul care efectueaza inregistrarea si in legislatia care le reglementeaza.

Marca este un semn susceptibil de reprezentare grafica servind la deosebirea produselor sau serviciilor unei persoane fizice sau juridice de cele apartinand altor persoane. Pot sa constituie marci, semne distinctive cum ar fi: cuvinte, inclusiv nume de persoane, desene, litere, cifre, elemente figurative, forme tridimensionale si in special forma produsului sau ambalajului sau, combinatii de culori, precum si orice combinatie a acestor semne.

Reglementarea marcii: Legea 84/1998.

Cine poate inregistra o marca: persoane fizice, persoane fizice autorizate, persoane juridice (societati comerciale, asociatii etc.).

Autoritate competenta pentru inregistrare: OSIM (Oficiul din Romania), OHIM (Oficiul european) sau WIPO (Oficiul international), in functie de teritoriul pe care se doreste protectia marcii (la nivel national, comunitar sau international).

Scopul marcii: prin inregistrarea marcii la autoritatea competenta se elimina riscul de confuzie asupra produselor si serviciilor identificate prin respectiva marca in fata clientilor, furnizorilor sau a oricaror alte persoane interesate, altfel incat nu vor fi confundate cu altele aflate in piata.

Pentru a putea fi distinctiva si pentru a isi atinge scopul de a diferentia un anumit produs/serviciu fata de altele prezente in piata, marcile trebuie sa indeplineasca o serie de caracteristici:
• simbolul cuprins (daca exista) sa fie simplu, atractiv;
• sa aiba capacitatea de a fi rapid identificata, de a iesi in evidenta;
• sa fie usor de memorat;
• sa nu fie asemanatoare cu alte marci existente.

Marca poate indeplini numeroase functii: protejeaza produsele si serviciile titularului marcii, reprezinta o garantie a originii unui produs si a calitatii sale, de distingere si personalizare fata de concurenta.
O marca de renume va atrage atat clienti care vor deveni fideli produselor si serviciilor promovate sub respectiva marca, cat si posibili angajati ajutand astfel si la recrutare.

Emblema reprezinta un semn si/sau o denumire care are rolul de a deosebi comertul unei persoane de comertul desfasurat de catre o alta persoana.
Pentru a putea fi inregistrata, emblema va trebui sa se deosebeasca de emblemele inscrise anterior in registrul comertului.
Pe parcursul existentei unei societati comerciale emblema poate fi schimbata cu respectarea procedurii impuse de lege.

Reglementarea emblemei: Legea 26/1990

Cine poate inregistra o emblema: Societatile comerciale

Autoritate competenta pentru inregistrare: Registrul Comertului de la sediul societatii comerciale

Scopul emblemei: Diferentierea unui comerciant fata de altii existenti in piata, emblema putand fi prezenta pe facturi, note de comanda, oferte, prospecte, panouri publicitare.

Denumirea societatii (firma) reprezinta unul dintre elementele distinctive in comparatie cu celelalte societati. Nicio societate comerciala nu poate exista in absenta unei firme, aceasta fiind un element obligatoriu al oricarui act constitutiv. Toti agentii economici sunt obligati sa aiba o denumire sub care isi desfasoara activitatea, in lipsa acesteia societatea neputand fi inregistrata.

Daca in trecut rezervarea firmei se realiza la nivel de judet, respectiv la nivelul municipiului Bucuresti, incepand cu anul 2009 rezervarile se fac la nivel national astfel incat nu se pot constitui doua sau mai multe societati comerciale avand aceeasi denumire sau o denumire asemanatoare.

Denumirea este un element de identificare obligatoriu, a carui lipsa conduce la refuzul inmatricularii societatii, respectiv la imposibilitatea dobandirii personalitatii juridice.
Pe parcursul existentei unei societati comerciale firma poate fi schimbata cu respectarea procedurii impuse de lege.

Reglementarea firmei: Legea 26/1990 si legea 31/1990.

Cine poate inregistra o firmei: Societatile comerciale.

Autoritate competenta pentru inregistrare: Registrul Comertului de la sediul societatii comerciale.

Scopul firmei: Individualizarea comerciantilor.


6 comentarii

  1. Petre - 09/10/2013 07:15

    Extrem de interesant acest articol, dar si foarte util pentru tinerii antreprenori. Felicitari Ionel 🙂 !

    Răspunde
  2. marius gruianu - 10/10/2013 15:05

    Multumesc, d-le av, chiar sunt bune si folositoare aceste info !

    Răspunde
  3. ema - 01/12/2013 13:37

    Puteti, va rog, sa dati un exemplu concret de nume, emblema si marca a unei societati (de preferat cunoscuta)? M-ar ajuta sa inteleg mai mult. Va multumesc!

    Răspunde
    • vacarescu - 04/12/2013 14:43

      Buna Ema

      Un exemplu la indemana se refera la masinile Dacia:

      Denumirea societatii: Automobile Dacia SA

      Una dintre marcile inregistrate de Automobile Dacia SA este sigla care apare pe masini.

      Denumirea Dacia impreuna cu elementul grafic ar putea fi inregistrata si ca emblema daca societatea urmeaza procedura.

      Răspunde
  4. badita daniela - 12/02/2014 13:11

    Buna ziua.
    Am constatat la verificarea unor documente prezentate de catre o entitate cu personalitate juridica utilizarea unor inscrisuri care aveau in antetul societatii comerciale cu obiect de activitate administrare imobile, aplicata stema municipiului Bucuresti. Doresc sa stiu daca aceasta societate poate utiliza aceasta stema.
    Va multumesc anticipat pt. raspuns,

    Răspunde
  5. Florian - 28/04/2016 15:50

    Bună ziua ! Pot avea un Logo sau o Emblemă asemănătoare, poate şi aceleaşi culori, cu a altei firme ? Există un număr de elemente distinctive pentru a putea folosi şi totodată înregistra un Logo, nicI nu mai ştiu ce este, Logo, Marcă, Emblemă, Blazon ?

    Răspunde

Have your say