Stii cum sa iti negociezi din punct de vedere legal contractul pentru servicii cloud?

Trebuie sa semnati un contract de servicii cloud si nu stiti la ce aspecte legale sa fiti atenti?
Vreti sa aflati ce puteti face daca furnizorul dumneavoastra de serviicii cloud v-a furat sau a pierdut din informatiile stocate?
Nu stiti in ce masura poate furnizorul sa isi limiteze responsabilitatea intr-un astfel de contract?

Toate aceste chestiuni reprezinta puncte cheie in negocierea unui contract de servicii cloud cu furnizorii IT.
Va vom prezenta in cele ce urmeaza cateva clauze asupra carora trebuie sa le acordati atentie, pentru beneficiul dumneavoastra legal.

La ce trebuie sa fiti atenti?
Doua dintre cele mai importante aspecte legale pe care trebuie sa le regasim intr-un contract de servicii cloud sunt securitatea datelor si drepturile de proprietate.
Am auzit cu totii despre problemele specifice stocarii bazelor de date – furtul sau folosirea fara drept a informatiilor – si astfel, chiar daca sunteti proprietarul datelor pe care le transmiteti spre gestionare, este absolut necesar sa detaliati acest aspect in cadrul contractului cu furnizorul dumneavostra de servicii cloud. Puteti include aici detalii precum: manipularea datelor, transferurile de date, notificarile transmise in caz de orice incalcare a securitatii, clauze de confidentialitate.
Acordati o mare atentie si clauzei de reziliere. In momentul in care incheiati contractul, va trebui sa aveti o dispozitie care prevede obligatia furnizorului IT de a va oferi o copie a datelor si de a sterge orice alte copii pe care acesta le-ar mai putea avea.

Limitarea raspunderii – cat de departe se poate merge?
Clauza limitarii raspunderii furnizorului de servicii este o alta clauza care va va da dureri de cap in negocierea contractului. Furnizorii vor fi inclinati sa stabileasca in contract o suma pentru eventuale despagubiri, care cel mai probabil nu va acoperi toate daunele pe care dumneavoastra le-ati putea suferi. Ar trebui sa preveniti riscul de a ramane expus din punct de vedere financiar, in cazul in care sunteti dat in judecata de catre un client sau chiar compania dumneavostra sufera daune directe din cauza omisiunii furnizorului.
Un alt punct cheie pe care trebuie sa il luati in considerare este clauza fortei majore. Cu totii putem cadea de acord ca nu putem preveni astfel de evenimente (uragane, inundatii, cutremure), dar putem gestiona rezultatele acestora.
Sfatul nostru este de a conveni cu furnizorul de servicii cloud un interval de timp in care vi se permite rezilierea contractului in cazul in care evenimentul si efectele sale dureaza o perioada de timp mai mare si incercati fiti prevazator, nu platiti cu prea mult timp in avans pentru servicii. Decat sa platiti pentru un serviciu in avans si sa nu ajungeti sa il si utilizati, mai bine incercati sa negociati cu furnizorul dumneavoastra plati actuale.
De asemena, o alta clauza care se afla in directa legatura cu cea de forta majora este obligatia furnizorului de a face backup (asigurare) pentru informatiile stocate. Nu ar trebui sa existe o clauza de forta majora fara o prevedere clara de backup in contract. Cereti compensatii financiare pentru fiecare zi de intrerupere a furnizarii serviciilor, mai ales daca furnizorul dumneavostra a intampinat probleme din cauza unui eveniment nesemnificativ (de ex., un cutremur de mica intensitate care a afectat sistemul slab construit al furnizorului). Deprindeti cum sa diferentiati intre tipurile de clauze de forta majora si cele de asigurare a datelor.

Cine poate fi tras la raspundere?
Clauza de raspundere este una binevenita in acest tip de acorduri. La fel ca orice alt tip de servicii si serviciul de cloud nu este ferit de anumite riscuri. Includeti in contractul dumneavostra de cloud o clauza care evidentiaza cine va fi tras la raspundere in caz de procese intentate de catre terte parti. Nu va doriti sa fiti tras la raspundere de catre un client pentru neglijenta de care a dat dovada furnizorul.
Mai mult, daca doriti sa fiti foarte precauti, va putem recomanda o clauza contractuala care implica escrow cu o terta parte. Un acord prin care tertul va primi datele stocate in cloud, in eventualitatea in care furnizorul are probleme si nu mai poate sustine serviciile.

Insa, in opinia noastra, pentru a evita toate problemele mai sus mentionate, ar trebui in primul rand sa acordati o mai mare atentie acreditarilor furnizorului dumneavoastra de servicii cloud. Asigurati-va ca ati contractat un furnizor in mana caruia datele dumneavostra sa fie in siguranta, si apoi va puteti concentra asupra celorlalte clauze contractuale.

Mai multe detalii pe acest subiect puteti afla prin participarea la urmatorul eveniment organizat de Camera de Comert si Industrie Romano-Olandeza: „Knowledge Center Enabling the Cloud – Benefits, solutions and legal aspects”

http://www.nrcc.ro/index.php?option=com_civicrm&task=civicrm/event/info&Itemid=244&reset=1&id=105

Speram ca am raspuns intrebarilor dumneavostra cu privire la negocierea contractelor de servicii cloud. Daca aveti alte intrebari nu ezitati sa ne contactati pe adresa de email.


1 comentariu

  1. Pingback: Sfaturi pentru negocierea contractului de servicii cloud, din punct de vedere juridic |

Have your say