Promovarea sub o falsa identitate. Efectele asupra comerciantilor si consumatorilor

Esti proprietarul unui brand si ai constatat ca acesta este folosit pentru a genera altor persoane trafic online?
Ai fost pus in situatia in care ai dorit sa cumperi un produs online si reclama te-a indus in eroare? Ai dat click pe un link si ai fost redirectionat pe un site complet diferit?
Ai intalnit practici comerciale neloiale online, linkuri sau reclame inselatoare?

Afla care este legislatia in vigoare pentru astfel de cazuri si cum poti sa te protejezi!
Modalitatile de vanzare si de promovare a produselor si serviciilor s-au diversificat, iar comertul nu mai este asociat doar cu spatiile comerciale traditionale. Comertul online devine din ce in ce mai raspandit si odata cu acesta se raspandesc si se perfectioneaza si metodele de inducere in eroare a cumparatorilor online.

De ce este importanta protejarea impotriva cazurilor de publicitate neloiala?
Scopul acestui articol este sa atragem atentia asupra folosirii improprii a marcii unei persoane (mai bine cunoscuta sub denumirea de „brand”) fapt care atrage consecinte negative atat asupra proprietarului marcii respective cat si asupra consumatorului.
Notorietatea unei marci se construieste in timp si presupune investirea de resurse financiare si de timp. Daca sunteti proprietarul unei marci care a devenit cunoscuta online si apreciata de publicul larg sunteti tinte sigure pentru cei care doresc sa va “imprumute” renumele (evident fara acordul dumneavoastra), pentru a-l folosi in promovarea propriilor produse si servicii.
Un caz de acest gen, cunoscut la nivel international, este Interflora vs. Marks & Spencer’s (M&S). Pe scurt, M&S a folosit drept cuvant cheie in indexarea propriului site „interflora”, cu scopul de a isi promova propriile servicii de livrare a florilor, incalcand in acest fel dreptul la marca al Interflora.
Aceasta forma de „imprumut”, desi nelegala, este foarte des intalnita si foarte usor de pus in practica.
Cele mai des intalnite situatii sunt cele in care o persoana doreste accesarea unui anumit site dar este redirectionata automat catre un site care desi aparent este asemanator, in realitate, apartine altcuiva. De asemenea, o alta practica intalnita este indexarea site-ului prin folosirea unor cuvinte cheie din denumirea sau din elementele definitorii ale marcii dumneavoastra.
Consecintele negative in aceste situatii nu se lasa mult timp asteptate. Prin folosirea acestor practici puteti pierde clienti si bani (daca sunteti proprietarul marcii) sau puteti cumpara produse si servicii diferite de cele pe care le doreati, care in cele mai multe cazuri au un standard de calitate mult mai scazut fata de cel vizat de dumneavoastra (daca sunteti consumator).

Daca sunteti proprietarul unei marci si constatati ca o alta persoana se folosesti de renumele marcii dumneavoastra in scop propriu, exista mai multe cai pe care le puteti urma in vederea protejarii drepturilor dumneavoastra si recuperarii prejudiciului cauzat.
In cazul in care tentativa de solutionare amiabila esueaza, va puteti adresa instantei judecatoresti competente care poate impune sanctiuni plecand de la contraventii si acordare de despagubiri pana la sanctiuni penale (pedeapsa cu inchisoarea).
Legislatia aplicabila in aceasta situatie, la nivel national, este Legea 84/1998 privind marcile si indicatiile geografice, Legea 11/1991 privind combaterea concurentei neloiale, Legea 158/2008 privind publicitatea inselatoare si publicitatea comparativa.
La nivel comunitar interesele dumneavoastra sunt protejate de Directiva 84/450/CEE, Directiva 2005/29/CEE, Directiva 2008/95/CE precum si de o serie de regulamente.
Desi aparent lucrurile par simple, pentru a identifica cea mai buna cale de urmat pentru dumneavoastra in vederea recuperarii prejudiciului si obligarii celeilalte persoana sa nu va mai foloseasca marca fara drept, este necesar un studiu aprofundat asupra fiecarui caz in parte efectuat de un specialist in domeniu, tinand cont si de faptul ca legislatia este destul de vasta si interpretabila.
In urma studiului, consultantul va stabili de comun acord cu dumneavoastra care este scopul prin actionarea in instanta de judecata a persoanei care va foloseste marca fara drept (doriti doar sa va recuperati prejudiciul pe cale civila sau doriti si pedepsirea acesteia cu amenda/inchisoare), va incadra corect fapta nelegala (ce articol si din ce lege se va aplica) si va stabili care este instanta competenta, in fata careia va reprezenta interesele cu profesionalism.

Daca sunteti consumator si ati fost indus in eroare de acest tip de practici, sanctiunile se regasesc atat in legislatia nationala cat si in legislatia europeana (cu privire la protectia drepturilor consumatorilor).
De asemenea, institutii speciale au fost investite cu puteri de control si sanctionare a persoanelor care incalca legislatia cu privire la drepturile consumatorilor, dezinformandu-i pe acestia din urma, inducandu-i in eroare, omitand sa aduca la cunostinta informatii esentiale care influenteaza deciziile luate de un consumator.

Printre aceste institutii, cu titlu de exemplu, se numara Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC); Autoritatile nationale de reglementare; Centrele Europene de Consumatori.
Bineinteles ca, in vederea recuperarii prejudiciului suferit pentru incalcarea drepturilor dumneavoastra, in calitate de consumator, va trebui sa va adresati instantei judecatoresti.
Sfatul specialistului isi dovedeste si in aceste situatii importanta, acordandu-va consultanta si indrumarea necesara pentru ca drepturile dumneavoastra sa fie respectate si prejudiciul recuperat.


Have your say